Persbericht lancering Telraam S2

Telraam S2 • Geschreven door Wouter Florizoone op 7 March 2023

Telraam pioniert met AI-verkeersmetingen. Vandaag lanceert Telraam officieel een nieuwe sensor, de Telraam S2. Het gaat om een speciaal ontworpen en doorontwikkelde versie van de multimodale verkeersteller. Het nieuwe toestel maakt gebruik van AI-technologie om zeer nauwkeurige en gerichte verkeerstellingen te genereren. Dankzij deze nieuwe sensor is Telraam klaar voor een doorstart én internationale expansie.

De Telraam S2 is een op maat gebouwd toestel, ontworpen in België en geassembleerd in de EU, om betaalbaar en fijnmazig verkeer te kunnen tellen op meerdere locaties. Het Telraam S2 toestel combineert een Artificiële Intelligentie (AI) chip en een Internet-of-Things (IoT) verbinding om gegevens door te sturen naar de servers, die vervolgens beschikbaar zijn als open data. De voertuigcategorieën die worden geteld zijn auto's, fietsen, voetgangers en zwaar verkeer. Binnen enkele maanden volgen er niet alleen nieuwe categorieën zoals bestelwagens en motorfietsen maar ook nachtteliingen voor gemotoriseerd verkeer.
"Telraam is bijzonder verheugd over het potentieel van de nieuwe S2-toestellen om mobiliteitsprofessionals en actieve burgers over de hele wereld te ondersteunen. We hebben meerdere jaren gewerkt aan deze upgrade van ons oorspronkelijke toestel. Ons doel was om een toestel te maken dat niet alleen gebruiksvriendelijk, betrouwbaar en nuttig was, maar ook gemakkelijk te installeren valt.", zegt Kris Vanherle, co-founder van Telraam.

Snel groeiende internationale expansie

Telraam heeft intussen bijna 2000 van de originele V1-toestellen actief in 19 landen. Deze toestellen, gebouwd op Raspberry Pi-technologie hebben intussen meer dan 26 miljoen uren verkeer geteld. Dankzij enkele nieuwe netwerkimplementaties zal Telraam S2 meer vervoersvormen kunnen tellen, op een vereenvoudigde manier, dankzij de connectie met een ingebouwde LTE-M-verbinding.
In Europa, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada, maar ook in snel ontwikkelende landen, is er steeds meer vraag naar een toestel dat op een eenvoudige, goedkope en kwalitatieve manier gegevens kan verzamelen. Het Telraam S2 is een oplossing voor die complexe mobiliteitseisen, waarbij technologie én burgerparticipatie worden gecombineerd. Na de 50 netwerken met de V1-sensor zijn inmiddels de eerste contracten getekend voor de uitrol van de nieuwe sensor op diverse locaties, wereldwijd.

AI telt het verkeer

Het nieuwe apparaat is het resultaat van een uitgebreide ontwikkeling met verschillende partners om tot een hoogwaardige oplossing te komen. "We zetten vandaag ons op maat getrainde AI-model - dat al een hoge nauwkeurigheid heeft - voor verkeersdetectie in, maar we hebben ook de mogelijkheid om dit model regelmatig op afstand bij te werken op elk apparaat om verdere verbeteringen toe te voegen om nieuwe scenario's en verkeerspatronen aan te kunnen.", zegt Dr. Péter I. Pápics, chief data scientist.
Voor een netwerk van Telraam S2-toestellen is er een aangepast dashboard dat ontworpen is om stedelijke mobiliteitsprofessionals in staat te stellen om tientallen toestellen te beheren en hun gebruikers en vrijwilligers actief te betrekken. Deze toestellen zijn ook beschikbaar voor individuele burgers voor het verzamelen van lokale verkeersgegevens, en zij krijgen gratis verbinding, gefinancierd door Telraam.
Ga voor meer details en specificaties van de Telraam S2 naar: https://www.telraam.net/en/S2

OVER TELRAAM
Telraam is de handelsnaam van Rear Window BV, een in Leuven (België) gevestigde startup die pioniert met het gebruik van AI-technologie om multimodale verkeersgegevens te genereren via citizen science ter ondersteuning van lokale mobiliteitscampagnes, de opmaak van mobiliteitsplannen of de evaluatie van lokaal mobiliteitsbeleid..
Telraam-toestellen zijn momenteel te vinden in 19 landen en exploiteren meer dan 40 netwerken in samenwerking met stads- en lokale overheden, gemeentelijke en regionale overheden en mobiliteitsgerelateerde campagnes.
Ga voor meer informatie naar: www.telraam.net

Media Contact NL : wouter.florizoone@telraam.net | +32485345070